Tatt opp i slottsparken, Oslo, 30 april, 2019
Kunstner, kurator og skribent, Ragnhild Aamås hadde en time ledig mens jeg var på tur i Oslo, midt i installasjonsperioden av masterutstillingen til kunstakademiet, som hun var kurator for. vi satt oss ned i slottsparken og snakket om: hennes etternavn, Stian Ådlansvik og Ragnhilds forlag Aaååa, været i Oslo, å være kurator/kordinator for masterutstillingen til kunstakademiet i Oslo på Kunstnerenes hus, hva hun selv stilte ut på hennes masterutstilling samme sted, å studere :Master of research exhibition histories i London, hvordan kunst ble stilt ut før i tiden, hvordan Ragnhild ble endel av prosjektrommet Podium, en and kommer og hilser på oss, litt om Podiums historie, hvordan Ragnhild driver Podium nå med Ayatgali Tuleubek og Ignas Krunglevicius, jeg snakker litt om hvordan vi velger kunstnere på Studio17 og litt om Conversation Pit, å invitere inn kuratorer i visningsrommene, tanker rundt å lage Podium publikasjoner, Postfjordisme, 1857, LUNKENT BEKJENTSKAP, hvordan vi kjenner hverandre, Ragnhilds Stavanger kobling, hennes bidrag til Stavanger kunstforenings 150 års utstilling, Ragnhild snakker om en performance hun hadde på Kunsthall Stavanger i 2016, LUNKEN METODE (litt om Ragnhilds prosess), historien om hennes håndskrift, Podium er ikke lett å finne og Ragnhild forklarer sin mening om hvorfor, kaffien blir lunken og vi skåler, Oslo Open og det å ha åpne atelierer, å dokumentere performance, Gunnhild torgersen og prisen hun fikk på Oslo Open, Oslo og Stavanger sine atelier bofelleskap, Ragnhild sine lesesirkler, en i hennes mester atelier og Ethics med boken The origins of totalitarianism av Hannah Arendt, segmentet BERGMAN hvor vi finner tittelen til episoden, Ragnhilds forhold til titler og så avslutter vi med hva Ragnhild har på gang fremover.
For mer Ragnhild Aamås og hennes kunst kan man besøke hennes hjemmeside http://ragnhild-aamas.no/
Og for mer info om Podium, besøk deres hjemmeside her: https://podium.enterprises/
God lytting!