Tatt opp i Monas atelier, Tou Atelierhus, 18 november, 2019
På en regnfull høstkveld besøker jeg Mona sitt atelier og kjenner på rommets majestetiske akustikk før vi sakker om hennes forrige opptreden, Grafisk verksted i 1999, Håkon Grønlien, spenol, hennes utdanning i Skottland og de andre Stavangerkunstnerene som gikk Grays school of art samtidig som henne, planene etter Skottland, fordypingsåret i Trondheim, gleden av grafikk, grafikkutstyr, hun lærer meg om de forskjellige trykkemetoder, Åsmund Haukelidsæter, litografi, trenden i kunst tidlig 2000-tallet, å jobbe på Laerdal, tiden i Berlin, å komme tilbake til Stavanger, Sandvika 24, første utstilling i Stavanger, den første betydelige utstillingen i Stavanger, Monas forhold til bilkjøring, LUNKENT BEKJENTSKAP, å gå på kunståpninger, Toogood på kuppelkupp, Bruksrommet, mangfold av søkerer men lite utstillingsplasser, R-open, Trykk 17, Jørund Åse Falkenberg, hvordan Trykk 17 ble Studio17.,Tou trykk, grafisk verksted starten, jubileums-snakk, endringen på navnet, Tou, utstyrsparken på Tou Trykk, LUNKEN METODE, å bruke kollegaer eller ikke, Monas åpenbaring på Dale i Sunnfjord, Monas utvikling etter Dale, Kunst i offentlig rom, hennes prosjekt på Figgjo, makers space på Forus, hennes kommende prosjekt på Stokkatunet barnehage, når Studio17 viste et maleri av Aleksi Wildhagen, Monas vikarrolle på Kunstakademiet i Bergen, å male i naturen, Stillhet, så avslutter vi samtalen med å snakke om A mennesker vs B mennesker.
For mer om Monas kunst, besøk hennes hjemmeside http://www.monaorstad.com/
God lytting!
Modell av Figgjo skole og Monas kunst i offentlig rom.